E-postmarknadsföring eller sociala medier – vilken kanal fungerar bäst?

3 minuter (För lång? Maila mig den här artikeln)
21, februari 2020

Vad är bäst att använda för online-marknadsföring? E-post eller sociala medier? I motsats till vad vissa tror är e-postmarknadsföring fortfarande en av de mest effektiva kanalerna som finns. E-post är i synnerhet mer effektivt än sociala medier när det handlar om att skapa relationer eller konvertera potentiella och befintliga kunder. Däremot är sociala medier bättre om du vill nå en ny målgrupp.

Men frågan är egentligen inte om du ska välja e-postmarknadsföring eller sociala medier, utan hur du kan kombinera de två kanalerna. Genom att använda e-post och sociala medier på rätt sätt kan de komplettera varandra under kundresan. I detta blogginlägg beskriver vi de olika fördelarna med kanalerna samt hur du kombinerar dem på bästa sätt i din marknadsföringsmix.

Antal användare: e-post jämfört med sociala medier

Innan vi går vidare måste vi reda ut ett missförstånd. Har inte e-post, liksom faxen, blivit omodernt och irrelevant? Absolut inte. Globalt finns idag fler aktiva e-postanvändare än någonsin: 3,8 miljarder totalt, som tillsammans skickar ungefär 281 miljarder meddelanden per dag. Som jämförelse har alla sociala medier tillsammans 2,8 miljarder aktiva användare globalt.

Om du vill nå en stor och aktiv publik ska du alltså använda e-post. I synnerhet med tanke på att den sociala marknaden är ganska fragmenterad. Facebook är den största aktören med 2,4 miljarder aktiva användare, varav 1,6 miljarder dagliga användare. Det innebär att det finns ytterligare 1,2 miljarder användare fördelade över olika kanaler.

Det totala antalet sociala användare säger alltså egentligen inte så mycket om den potentiella räckvidden för en kanal. Det handlar inte bara om ett enstaka medium utan en samling av – som namnet anger – olika sociala medier. Till skillnad från e-postmarknadsföring måste du alltså vara aktiv på flera olika plattformar inom sociala medier.

Nå nya målgrupper

Sociala medier är emellertid en bättre kanal om du vill nå ut till en ny publik. För e-postmarknadsföring krävs en opt-in och därför känner mottagaren redan till ditt varumärke. I sociala medier behöver det inte vara så och kan du därför ganska enkelt rikta in dig på en ny publik som uppfyller dina önskemål.

Kontroll över vem du når

Att konvertera denna nya publik via din webbplats är dock svårare. För ett antal år sedan var sociala medier för många organisationer en viktig källa för organisk trafik till webbplatsen. Idag använder plattformar sig emellertid av sociala algoritmer för att besökarna inte ska lämna deras webbplats. Även med en stor reklambudget är det därför svårt att rikta trafiken mot din landningssida, till och med när det gäller dina egna följare.

Allt fler marknadsförare inser att ett stort antal ”likes” eller följare inte är så värdefullt som man tidigare trott. Nio av tio amerikanska marknadsförare anger kontroll och stabilitet som viktiga anledningar till att e-postmarknadsföring är den bästa kanalen. Så länge leveransbarheten fungerar slipper du med e-postmarknadsföring problem med algoritmer. Samtidigt behåller du kontrollen över databasen och vem du når.

Konvertering och ROI

Ytterligare en aspekt där e-post fungerar bättre än sociala medier är return-on-investment (ROI) – i synnerhet med tanke på att det blir allt svårare att nå din målgrupp på ett organiskt sätt. Beroende på vilka siffror du tittar på ger e-postmarknadsföring en ROI på mellan 122 och 3 800 procent. För reklam på sociala medier är denna siffra omkring 28 procent, eller uttrycks konvertering inte i omsättning utan i ”likes” eller trafik och följare (PDF).

Kombinera fördelarna med e-post och sociala medier

Fördelarna som beskrivs ovan visar tydligt att både e-postmarknadsföring och sociala medier spelar en egen, unik roll under kundresan. Men hur kan du kombinera dem på bästa sätt?

Här är några tips:

  • Använd sociala medier och e-postmarknadsföring vid rätt tidpunkt under kundresan. Använd till exempel sociala medier för att få personer med rätt intresse eller yrke att registrera sig för ditt nyhetsbrev. Använd sedan e-postmarknadsföring för att skapa ett band med dessa leads genom att till exempel dela informativt innehåll med dem, eller genom att omsätta dem till konvertering i din webbshop med ett erbjudande.
  • Stäm av kanalerna med varandra. Det ovanstående innebär naturligtvis inte att du inte kan använda sociala medier för att underhålla relationen till din målgrupp. Det bästa är att stämma av sociala medier och e-post med varandra. Då kan du regelbundet nå ut till befintliga och potentiella kunder med relevant innehåll utan att de upplever för mycket kontakt via en och samma kanal.
  • Kombinera data. Kanske det mest värdefulla steget när det gäller att kombinera aktiviteter inom e-postmarknadsföring och sociala medier. Exportera till exempel adresser till personer med specifika intressen från din e-postdatabas till ditt program för social marknadsföring, så att dessa personer även får relevant innehåll via sociala medier. Om e-post inte fungerar för dessa personer kan du nå ut till dem via sociala medier vid en specifik tidpunkt under kundresan.

Glöm inte GDPR

Det är viktigt att du är medveten om att du inte utan vidare kan använda uppgifter från din e-postdatabas för social targeting. Enligt GDPR måste du informera personer om hur du behandlar deras uppgifter och de måste ge ett specifikt godkännande för behandlingen. Se därför till att din integritetspolicy innehåller denna information och att dina opt-in:s överensstämmer med detta arbetssätt.

Vill du veta mer? 

Vill du ha specifik information om hur du kan utnyttja fördelarna med e-postmarknadsföring till fullo? Eller hur du kan använda Webpower för att bygga en relation med opt-in:s som samlats in via sociala medier? Och vilka insikter du får med vår plattform för att kunna optimera dina sociala aktiviteter?

Kontakta oss för en gratis demo

 

Dela den här artikeln

Ta del av de senaste nyheterna och trenderna inom Marketing Automation?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev DIN inspiration och ta del av tips och tricks, trender, nyheter och mycket mer.​