E-postmarknadsföring i turbulenta tider: de 8 vanligaste frågorna

3 minuter (För lång? Maila mig den här artikeln)
25, mars 2020

Vi får just nu många frågor från kunder om hur man ska hantera sin e-postmarknadsföring i dessa turbulenta tider och rådande oro i samhället. Våra experter har sammanställt de 8 vanligaste frågorna och vår syn på svaren till dessa.

1. Min inkorg är fullare än någonsin, varför skickar organisationer så mycket e-post just nu?

E-post är den perfekta kommunikationskanalen för situationen vi för tillfället befinner oss i. Sociala medier är flyktiga och snabba, vissa har heller inte tillgång till konton på sociala medier. Appar är bra, men även här är tillgången mer begränsad. Dock har de flesta en e-postadress…

Ett e-postmeddelande är lättillgängligt, kan länka vidare till andra källor och kan vidarebefordras till vänner och kollegor. Med e-post kan du också uttrycka dig på ett grundligt sätt med hjälp av text, bild, video och länkar. Du har alltså stor potential att skapa en nyanserad bild av det du vill förmedla.

2. Vad behöver min kund i dessa turbulenta tider?

Kunder behöver känna förtroende, säkerhet och positivitet i turbulenta tider. Ta tillfälligt av din marknadsföringshatt och försök inte kapitalisera på situationen.

Hur kan du på riktigt hjälpa kunder/prenumeranter med din produkt och/eller tjänst? Håll kontakt men var empatisk och lyhörd. Var befinner sig dina kunder och vad gör de just nu? Arbetar de hemifrån? Hur mår de? Sätt dig in i situationen hos en mottagare (kanske en vän/familjemedlem) och föreställ dig hur denna skulle motta ditt meddelande just nu.

Var uppmärksam: positivitet betyder inte roligt eller finurligt innehåll. Det är inte säkert att dina mottagare är öppna för det just nu, även om det brukar uppskattas i vanliga fall.

3. Vilken ton ska jag använda?

Vi är i en allvarlig situation. Kommunicera informativt och tydligt. Missa inte poängen med fräcka eller roliga kommentarer, det är svårt att veta hur det kan uppfattas. Förstående meddelanden hjälper: ”Vi förstår att du har att göra med x och y. Så här kommer vi att hjälpa dig. ”

Tydliggör förväntningar, var konsekvent och tillgodose din mottagares behov av säkerhet: ”Den kommande månaden skickar vi ett e-postmeddelande varje vecka.” Om det är lämpligt kan du naturligtvis också behålla din nuvarande stil.

4. Ska jag stoppa mina vanliga kommunikationsflöden?

Det är inte nödvändigt att stoppa allt, men kontrollera alla automatiska flöden. Vad är korrekt och inte utifrån nuvarande läge? Innehåller kommunikationen budskap som ”Vi tar en kopp kaffe snart”, ”ses nästa vecka”, ”Nästa månads utbildning”, etc.? Finns det (enligt rådande läge) olämpliga skämt i kommunikationen? Förhindra onödiga misstag genom att kolla igenom dina texter.

5. Vad ska jag göra om mina vanliga, kommersiella nyhetsbrev med erbjudanden inte är önskvärda för tillfället? Till exempel om jag är ett reseföretag?

Använd din organisations kreativitet optimalt och bestäm vilket innehåll du fortfarande kan kommunicera för att hålla kontakten. Skicka till exempel information om hur ni arbetar mot krisen eller se fram emot bättre tider tillsammans. Se till att ditt varumärke förblir synligt och inte faller ur radarn, men gör det på rätt sätt. Än en gång: ta av marknadsföringshatten.

Tänk också på möjligheter om det är så att tid nu har frigjorts. Du kan designa framtida flöden, utvärdera resultat eller se över din databas. Det kan ses som förebyggande arbete som kommer hjälpa dig att komma igång igen när saker och ting stabiliseras igen.

6. Hur är det med leverans?

Det är att föredra att fortsätta utskicksfrekvens och hastighet som vanligt. Skicka inte plötsligt ett ”Corona-e-post” till hela databasen om du inte skulle göra något liknande regelbundet. Segmentering förblir avgörande!

Du vill inte sticka ut på ett negativt sätt (genom att kapitalisera på situationen, ex ”kolla in våra fantastiska Corona-erbjudanden”) och få klagomål genom att bli markerad som spam vilket kan skada ditt digitala rykte. Övervaka vad andra varumärken gör genom att hålla koll i din egen inkorg och sociala medier. Vi är alla i detta tillsammans, se till att inte sticka ut på ett negativt sätt.

Extra tips: det är inte rekommenderat att använda ordet ”Corona” som clickbait. Detta är vad bedragare älskar att göra. Detsamma gäller ”COVID-19”. Använd bara dessa termer om du verkligen har anledning att göra så.

7. Hur vet jag om det jag gör fungerar?

Kontrollera din statistik, övervaka resultaten noga. Att mäta är att veta. Det är det enda sättet att faktiskt förstå hur dina kunder känner för ditt varumärke och din kommunikation under turbulenta tider.

8. Var kan jag hitta mer information om e-postmarknadsföring i turbulenta tider?

Bredda din horisont i allmänhet. Läs mer om kriskommunikation, studier om emotionell intelligens osv. Försök att inte enbart fokusera på e-postmarknadsföring som kanal, utan istället förstå det bredare spektrumet.

Frågor om e-postmarknadsföring?

Webpower-teamet hjälper dig gärna, under goda tider som turbulenta!

Kontakta oss

 

Dela den här artikeln

Ta del av de senaste nyheterna och trenderna inom Marketing Automation?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev DIN inspiration och ta del av tips och tricks, trender, nyheter och mycket mer.​