E-posttrender 2021: Rör er framåt - med en strategi

(För lång? Maila mig den här artikeln)
12, januari 2021

Då är det dags att titta på trender inom e-post för 2021: Vad är hypes och vad är trender och vad behöver du göra för att hänga med? Från interaktiv e-post till Privacy Shield till Dark Mode är det såklart viktigt att göra medvetna val baserat på just om du som marknadsförare tror att det är en hype eller en långsiktig trend. Så rör er framåt – med en strategi. 

Sedan Coronapandemins utbrott har e-post som kanal växt. DDMA-undersökningen som genomfördes i juni visar att 72% av de tillfrågade ser e-post som en viktigare kommunikationskanal än före krisen.

Många företag och organisationer lade därför stor vikt vid att planera sina kampanjer och sin automation under 2020, fullt medvetna om att kanalen genererade bäst ROI. De kom även till insikt angående vad som kan göras bättre och smartare. Digitaliseringen (och framför allt marketing automation inom e-post) växte helt enkelt explosionsartat under 2020 eftersom många organisationer helt enkelt tvingades in i den.

Att vara smartare innebär också att våga göra tuffa val och kliva ur gamla mönster. Vill du använda interaktiv e-post smartare? Då blir CTR:en på din webbplats mindre viktig. Vill du lägga mer tid på automation? Då kan du eventuellt behöva stanna dina vanliga nyhetsbrev tillfälligt och lägga om strategi bakom din kommunikation. Vi kommer snabbt in på ”modeord” som growth hacking som också gäller för e-post marknadsföring. Det är nödvändigt att experimentera. Ta små steg för att så småningom lansera någonting större.

Nedan följer en sammanfattning med 6 trender för 2021 och hur du kan dra nytta av dem:

1. Stoppa nyhetsbrevet! Fokusera på automatisering

I en artikel angående förra årets trender pratade vi om att MA är i sin linda och att den inte utnyttjas fullt ut (eller över huvud taget i vissa fall) av företag. Den trenden har fortsatt. 2020 gick mycket av tiden åt till att granska regelbunden kommunikation, det vill säga vad skickar vi egentligen till mottagaren men när vi frågar så har merparten av företag fortfarande automatiska e-postflöden högt på sin prioriteringslista.

Hur tar man sig då tid för detta? Korta svaret är att du stoppar din vanliga kommunikation via nyhetsbrev och lägger tiden på att bygga din automatisering. Kom ihåg att i slutet av dagen sparar du tid på att göra detta.

Har ditt företag redan e-postflöden som är igång? Se till att innehållet konstant uppdateras. Du kan såklart förändra din automatisering också, det finns vanligtvis inget rätt eller fel utan det gäller att testa sig fram.

2. Smartare användning genom interaktivitet och kreativitet

Som presentationen av DDMA E-post Awards och slaget om byråerna har visat: kreativitet i e-post leder till bättre resultat. Att stå ut online och interagera mer med ditt varumärke kräver ett smartare tillvägagångssätt: interaktivitet och kreativitet är viktiga ingredienser för det.

Ledaren på alla e-trendlistor under 2020, AMP (Accelerated Mobile Pages), verkar tyvärr tappa för tillfället.

Vi tror att de flesta organisationer fortfarande ser e-post som ett ”sändningsmedium”. Interaktiva e-postfunktioner är däremot ofta enkla att implementera i din e-postmall. Exempelvis kan du uppdatera med en ”Tinder / Swipe” funktion men andra exempel är också ”karusellen”, timer, video eller sökfunktion.

Ta dig en kritisk titt på din e-post. Vad kan du eller ni uppnå i själva e-postmeddelandet? Vad vill du uppnå med varje utskick och kan du bygga en personlig kontakt via ditt utskick?

3. Integrera inköpsdata för smartare transaktionsmejl

Nästa trend passar in i vad vi redan har nämnt. Transaktionella e-postmeddelanden, exempelvis orderbekräftelser, paketuppdateringar och andra meddelanden går ut snabbt då mottagaren vill ha informationen direkt.

Varför inte använda denna kontakt för att öka på den totala servicenivån? Det finns två steg att ta:

  1. Designa om dina transaktionella mejl. Konsumenten blir generellt mer och mer kritisk till utformningen av dina mejl, så varför ska ett transaktionellt mejl vara ett tråkigt och grundläggande mejl?
  2. Integrera inköpsdata i dina transaktionella mejl så att du kan börja skapa personliga produktresor. Exempelvis är köphistorik, rekommendationer och lojalitetsprogram bra ställen att börja med för mer personliga och smarta mejl.

Tänk inte att ”vi måste integrera inköpsdata i transaktionsmejl” utan utgå från mottagaren: hur får vi just den här individen att beställa eller engagera sig mer?

4. Personalisering: det finns alltid fler möjligheter än vad du tror

Anpassa och segmentera e-post. Det låter som en klyscha och vi har tjatat om den flertalet gånger men det finns en anledning till det. Det skickas fortfarande alldeles för mycket e-post i bulk och det finns många steg att ta för att motverka detta.

Använder du dig inte av personalisering i dagsläget? Att inte göra det kan faktiskt vara till en stor nackdel för dig. Din mottagare vänjer sig vid fler och mer personliga upplevelser i inkorgen, vilket gör att ett mindre personligt mejl löper större risk att bara tas bort. När det gäller personlig innehållsanpassning tänker man ofta i begränsningar, vanligtvis eftersom databasen inte innehåller tillräckligt med personlig information. Prata med dina programmerare: en hel del går att lösa med kod och därmed förbättra ditt innehåll.

Vad det gäller innehållsanpassning, så kan du personifiera ett mejl baserat på inköpsbeteende, intresse och/eller beteende på webben. Artificiell intelligens (AI) är på gång ordentligt och vi tror att det bara är en tidsfråga innan du kan personalisera baserat på fler datakällor än enbart e-post.

5. DARK MODE: En påtvingad hype?

Dark mode är ett inverterat färgschema som använder ljusfärgad typografi, gränssnitt och ikonografi på mörka bakgrunder. Som vi skrev i juni förra året är detta en trend som konstant växer.

Användare av de vanligaste operativsystemen och apparna (Slack, Twitter och Facebook Messenger) kan växla till mörkt läge på nolltid. Ett mejl som ser bra ut i dark mode ökar på resultaten.

Eftersom du som avsändare inte kan påverka vad dina mottagare har för inställningar rekommenderar vi alltså att din e-postmall kan hantera dark mode. Har du inte tid? 6 av 10 e-postklienter har numera inställningen för dark mode. Med andra ord är det du som måste anpassa dig.

Privacy Shield och strategisk datasäkerhet

Privacy Shield, eller “datautbytesavtalet” mellan EU & USA: de uppgifter du lagrar eller i vissa fall utbyter kommer att vara under myndigheternas förstoringsglas 2021. Här kommer det senaste:

”Utbyte av uppgifter mellan USA & EU medför en uppenbar risk att du som företag skadar kundens integritet” För tillfället undersöks exempelvis Facebooks överföring av data till USA av irländska myndigheter.

Samtidigt uppmanar AP att företag kontrollerar om personuppgifter överförs till USA: “Eftersom du kan skada integriteten för dina kunder. Vid sådana integritetsbrott kan informationsutbytet stängas ned och du ska inte ta den risken som företagare. Spara din data i EU och inte i USA”.  (Källa: AGconnect.nl)

6. Dina kunder förväntar sig också att du hanterar data på ett säkert sätt

Oavsett vad AP (associated press) rapporterar blir dina kunder också mer och mer kritiska, de förutsätter helt enkelt att du har koll på läget vad det gäller data.

Hos Webpower lagras data i Europa och vi ser därför att vi som datasäker part fyller en allt viktigare (rådgivande) roll gentemot organisationer. Datasäkerhet är ett väldigt brett koncept.

Till exempel finns det också en hög efterfrågan på funktionaliteter där tillgång till olika databaser kan skyddas inom en licens eller t.o.m inom en kampanj (till exempel när man arbetar med praktikanter eller ny personal ”hemifrån”).

Så datasäkerhet är ett hett och strategiskt ämne, som vi kommer att fortsätta att arbeta med under 2021: inom just detta område kommer du att se många uppdateringar ifrån oss.

Dela den här artikeln

Ta del av de senaste nyheterna och trenderna inom Marketing Automation?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev DIN inspiration och ta del av tips och tricks, trender, nyheter och mycket mer.​