Fem lärdomar från rapporten DDMA Email Benchmarks 2019

Uppskattad lästid: 4 minuter (För lång? Maila mig den här artikeln)
6, augusti 2019

Torsdagen den 20 juni 2019 presenterades återigen rapporten DDMA Email Benchmarks under Email Summit i Nederländerna. Rapporten är unik på många sätt: sex olika ESP:er tillhandahåller nederländsk data för analys. Det finns inget annat land där olika e-postsystemsleverantörer samarbetar på liknande sätt. Precis som förra året tog vi oss även i år omedelbart en titt på siffrorna och redogör här för de fem viktigaste slutsatserna. 

1: Innehållet har blivit mer intressant

Öppningsprocenten är densamma i år som föregående år (38 %), men CTO (Click To Open Rate) har ökat för första gången sedan 2011. På Webpower har vi i flera år upplevt att kunderna lägger allt större fokus på innehåll som har högre relevans för mottagarna. Villkorsstyrt innehåll används i allt större utsträckning, vilket gör att innehållshanteringen bättre matchar mottagarens profil. Läs i vårt white paper hur du kan jobba med lead scoring för att skapa riktigt vassa kundprofiler. Ju högre klickfrekvens (och därmed högre CTO), desto mer relevant är innehållet. Årets siffror visar därmed att innehållet blir alltmer relevant. Detta innebär att hela sektorn har ett bättre resultat, en bra utveckling.

2: Segmenterade kampanjer fortsätter att fungera bäst

Email Benchmarks rapporten bekräftar i år återigen att ju mindre en kampanj är (färre mottagare) – det vill säga bättre segmenterad – desto bättre blir resultatet. Ett exempel: en kampanj som skickas till mellan 500 och 1000 mottagare öppnas i genomsnitt dubbelt så många gånger som en kampanj som skickas ut till fler än 50 000 mottagare.

I praktiken ser vi också att många företag gör e-postutskick utifrån beteende, vilket gör att utskicken är mer personligt anpassade. Ett e-post som min kollega får idag kanske skickas till mig först imorgon, om ens över huvud taget, eftersom jag visar ett annat beteende.

3: Våga kommunicera vid olika tidpunkter

Den vanligaste tiden för B2C-utskick är mellan 08.00 och 16.00. För B2B är det mellan 10.00 och 15.00. För båda sektorerna skickas de flesta e-postutskicken på tisdagar och torsdagar.

Vad mer har vi kunnat konstatera? E-post som skickas klockan 14.00, 16.00 och 21.00 är de som i genomsnitt öppnas mest. Utskick som går iväg klockan 12.00 och 21.00 har i genomsnitt den högsta klickprocenten jämfört med andra tider på dygnet. E-post som skickas på måndagar och tisdagar öppnas oftare, och på måndagar och fredagar kunde vi se fler klick i mejlen.

Siffrorna visar att de vanligaste tiderna för e-postutskick inte alltid är tidpunkterna med den högsta resultaten. Vi rekommenderar dig därför att experimentera med utskickstider. Testa exempelvis att skicka e-post senare på kvällen eller andra dagar än du brukar. Varför inte testa vilken effekt utskick på söndagar har för er verksamhet. När det gäller öppningsfrekvensen är söndag ”den tredje bästa dagen” , samtidigt som praktiskt taget ingen skickar ut några e-post då. Det kan därför vara värt att prova!

4: Underskatta inte sommarmånaderna

I år har för första gången en analys genomförts över utskick per månad. Om vi tittar på antalet skickade e-post ser vi dock att organisationer i flera år har skickat ut färre e-post under sommarmånaderna. I år får vi för första gången veta om det egentligen är så klokt. Om vi tittar på siffrorna från 2017 och 2018 kan vi konstatera att från och med maj öppnas mejlen mer sällan (upp till -1,7 % under genomsnittet). Å andra sidan ser vi ett genomsnittligt klickbeteende. Med andra ord läses kanske ert e-post som skickas till 1 000 personer av 17 färre personer, men de som läser mejlet reagerar inte annorlunda under sommarmånaderna. Vårt råd är därför att inte glömma sommarmånaderna!

5: Färre företagsmejl läses på mobiltelefoner

Medan 45 % av konsumenternas e-post öppnas i mobiltelefoner (siffrorna är praktiskt taget samma som föregående år), ligger det inom B2B-sektorn bara på 20 %. Den här nedgången har fortsatt från 25 % (2017) till 24 % och sedan till 20 %. Detta är en sammanlagd minskning på 20 %. Vi tror att denna utveckling beror på att det läggs allt större fokus på att minska trycket på arbetstagarna. Att läsa e-post 24 timmar om dygnet blir lyckligtvis allt mindre vanligt. Det är också anledningen till att färre människor medvetet väljer att inte ta emot företagsmejl på sina mobiltelefoner.

Vad säger siffrorna om mina resultat?

Vi kan föreställa oss att du funderar över hur du ska tolka dessa siffror i förhållande till dina egna. Hur bra är era resultat och är det en bra idé att jämföra era siffror med denna rapport? Vi tror att Benchmark-rapporten generellt sätt ger en mycket bra bild över den Nederländska marknaden. Detta när det kommer till att jämföra procentsatser för olika KPI:er. I Nederländerna har man dock strängare reglering kring e-postmarknadsföring än i Sverige, vilket kan påverka statistiken, så att jämföra procentsatser landen emellan är kanske inte helt relevant. Däremot tror vi att beteendemönster över lag är något som är mer likvärdigt mellan Nederländerna och Sverige och att vi därför kan dra nytta av dessa insikter även här i Sverige.

Vi önskar er lycka till med e-postutskicken inför sensommaren och hösten. På återhörande!

Dela den här artikeln

Ta del av de senaste nyheterna och trenderna inom Marketing Automation?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev DIN inspiration och ta del av tips och tricks, trender, nyheter och mycket mer.​