Gamification: en lukrativ trend inom e-postmarknadsföringen

Uppskattad lästid: 3 minuter (För lång? Maila mig den här artikeln)
15, juli 2019

Webpower anordnade nyligen ett möte för resebranschen på vårt huvudkontor i Barneveld (NL). Onlinebokningarnas framtid är ett ämne som alltid står i centrum inom resebranschen. Men, hur kan man som reseorganisatör uppfylla kundernas behov optimalt? Sanne van Dooren, från den nya Webpower-partnern Leadfamly, tog upp varför hjärnan älskar olika slags spelelement. Dessutom berättade hon hur man kan få databasen att växa genom gamification inom e-postmarknadsföring, hur befintliga profiler kan berikas och hur kunderna kan aktiveras.

Konsumentpsykologen Joost Fromberg från KICK! Digital (marknadsföringspartner till Webpower NL) gav en inblick i webbesökarens hjärna och kopplade sedan detta till kundresan. Till sist berättade Chantal Bonefeaas, från ANWB:s e-postteam (ANWB är en organisation som både sysslar med trafik och turism) hur de lyckades bli extremt serviceinriktade och framgångsrika i sin e-postkampanj.

Vi ser Marketing Automation som något som också är kul, utifrån den tanken vill Webpower gärna inspirera andra

Gamification inom e-postmarknadsföring

Webpower samarbetar gärna med högkvalitativa, inspirerande partners. Sanne van Dooren på Leadfamly betonade möjligheterna med gamification inom e-postmarknadsföring och varför hjärnan älskar olika slags spelelement. ”Det spelar ingen roll vad det är, stort eller litet, vi människor motiveras spontant av spelelement.” Hon tog upp exemplet LinkedIn, som prototyp för gamification.

”När du anmäler dig där, ser du spelen överallt. Hur kan du från ”nybörjare” klättra upp till ”all star”? Eller hur rekommendationerna används… För ju fler, desto bättre. Vi spelar spel eftersom vi har behov, vill tillfredsställas, öka vår kompetens och hjälpa varandra. Människorna vill vara självständiga, och om man dessutom får ut något av det… Kan det ens bli bättre?”

Smart profilberikning med gamification

Gerda Kloezeman (Campaign Manager på Webpower) förklarar: ”Gamification är ett fantastiskt medel om du vill öka värdet på din databas. Av erfarenhet vet vi att många inte har något emot att berätta mer om sig själva, bara det inte känns som en utfrågning. Detta kan organisationer profitera på. Inga långa frågelistor alltså, där man kommer för nära någons comfort zone. Utan profilberikning genom att spela marknadsföringsspelet på ett smart sätt och lägga till den rätta dosen av lek.”

Med gamification inom e-postmarknadsföring uppnår du inte bara en positiv interaktion med ditt varumärke. Du lägger dessutom vantarna på guld (marknadsföringsdata) som gör dialogen med din mottagare mer relevant. Tro oss: det funkar verkligen!

Rationella kontra emotionella beslut

Jans pappa har tre söner: Knatte, Fnatte och …? Denna fråga ställde konsumentpsykologen Joost Fromberg till publiken. ”Och nej, svaret är alltså inte Tjatte. Hjärnan ger en automatiserad respons.” Detta refererar han till som den omedvetna hjärnan. Även kallad system 1. ”Det är din omedvetna, emotionella, impulsiva reaktion. Konsumenten har bara en begränsad mängd mental energi, därför faller man snabbt tillbaka på system 1-val.” Fromberg gav en inblick i den mänskliga hjärnan, och därmed också i webbesökarnas hjärnor. ”Det handlar om rationella och emotionella val. Din intuition stängs aldrig av, men när viktiga val måste göras handlar det om ett rationellt beteende. Din besökare blir då snabbare trötta. Se i sådana lägen till att det inte finns för mycket distraktion utan ett tydligt fokus.”

Ta en kritisk blick på din egen Kundresa

”Försök att experimentera så mycket som möjligt och att dämpa ditt ego. För ditt rationella beteende, även kallat system 2, är mycket begränsat.” Därför måste en reseorganisatör, enligt Fromberg, se kritiskt på sin egen kundresa. ”När du bokar en semester måste du rättfärdiga det inför dig själv samt ha kunskaper. Det är system 2. Då måste du vara mycket mer rationell.” Han gav exempel på en online bokningsprocess. ”När någon kommer till din webbplats måste du uppmärksamma det som besökaren fokuserar på. Undvik element som kan distrahera.”

ANWB:s e-postmarknadsföring

Chantal Bonefaas jobbar på ANWB:s e-postteam. Hon berättade om vilken roll e-post spelar inom Fijne Vakantie Check (trevlig semester-kontrollen), praktisk reseinfo som landar i inkorgen. ”Sommaren är den viktigaste säsongen för oss. En period när massor av medlemmar söker upp oss. Vår medlemsservice får många telefonsamtal, trots att all information även finns online. Vår ambition var därför att bli extremt serviceinriktade med vår nya automatiska e-postkampanj.”

ANWB hade tydliga långsiktiga mål, men började smått. Detta gav bra resultat:

    • 30 000 anmälningar till Fijne Vakantie Check
    • En ”click to open”-procent (CTO) på 61 % för de fyra e-postutskicken i kedjan
    • 75 000 besök på anwb.nl från kampanjen
    • Mottagare:
      • 90 % angav att de vill använda denna Check igen nästa år
      • 85 % är positiva över innehållet i de e-post de fått
      • 60 % ger i NPS (ett managementverktyg som mäter kundernas lojalitet) betyget 8 eller högre (1,4 % gav betyget 5 eller lägre)

Denna Check ledde till en optimering under 2019, på flera fronter, inklusive en omfattande utökning av antalet länder. Servicen gick från att vara en kampanj till att bli permanent, och ännu viktigare: de uppgifter man får in genom e-postmarknadsföringen sparas i en central marknadsföringsdatabas för en bättre individualisering, både online och i butikerna.

Vad kan du som marknadsförare lära dig av detta möte?

1: Ta dig in i målgruppens hjärna

2: Börja (smått)!

3: Formulera ett tydligt mål

4: Granska din data: vad ser du?

5: Gamification funkar

team gamification

Vill du har tips kring hur du kan aktivera dina prenumeranter?

Kontakta oss

Dela den här artikeln

Ta del av de senaste nyheterna och trenderna inom Marketing Automation?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev DIN inspiration och ta del av tips och tricks, trender, nyheter och mycket mer.​