HTTPS är standarden för krypterade anslutningar, även när det gäller e-postmarknadsföring

Uppskattad lästid: 3 minuter (För lång? Maila mig den här artikeln)
17, december 2018

En av alla marknadsförares mardrömmar: stress i sista stund för att få nyhetsbrevet färdigt i tid. Bara en enda testomgång till… men vad händer? Webbläsaren anger att en länk i ditt nyhetsbrev inte är säker! Det är verkligen det sista du önskar dina prenumeranter: en opålitlig webbplats eller oskyddad e-post, som dessutom skadar din leveransbarhet.

De senaste åren har användningen av HTTPS ökat enormt, med rätta! Webbläsare använder HTTP (Hypertext Transfer Protocol) för att överföra webbsidor på internet. Med HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) används en krypterad, säker anslutning. Om anslutningen till en webbplats inte är krypterad kan vem som helst med rätt kunskaper och resurser avlyssna trafiken mellan webbläsaren och webbplatsen.

SSL-certifikat
För att skydda förbindelsen mellan användaren och webbplatsen används SSL-certifikat. SSL-certifikat används för att kryptera kommunikationen mellan en klient och en server så att den inte kan avlyssnas. Ett SSL-certifikat kan också, beroende på nivån av kontroll, skapa ökat förtroende för webbplatsen.

Krypterad webbplats och säkerhetscertifikat

Idag – 2018 – kan man på alla webbplatser se ett grönt eller grått hänglås i adressfältet på webbläsaren. Användarna kan klicka på låset och se om anslutningen till webbplatsen är skyddad, så att förtroliga uppgifter som skickas till webbplatsen är säkra. Man kan också få mer information om certifikatet här.

Är anslutningen krypterad eller inte? Eller bara delvis?

När det gäller anslutningen till webbplatser finns det i princip tre möjligheter:

  1.       Anslutningen är krypterad: de uppgifter du skickar till webbplatsen är skyddade och förblir privata.
  2.       Anslutningen är inte helt skyddad; här skulle en angripare kunna titta på, eller t.o.m. manipulera, oskyddade komponenter.
  3.       Anslutningen är inte krypterad; dela inte känsliga uppgifter med den här webbplatsen, de kan hamna i fel händer.

Krypterat (https) är standard

Fram till mitten av 2018 kunde man i Chrome, en av de mest använda webbläsarna, känna igen säkra, krypterade anslutningar på ett grönt hänglås i adressfältet. ”Grönt” betydde säker anslutning. Detta har dock Chrome slutat med, hänglåset är numera grått. Det kanske inte verkar så märkvärdigt eftersom alla utgår ifrån att ”krypterat” är den nya standarden. Det är vad Google vill få besökarna att tro.

Inget hänglås? Texten ”Anslutningen till webbplatsen är inte säker” visas när anslutningen till en webbplats inte är krypterad. Men google går ännu längre, de vill att okrypterade anslutningar ska bli mer påfallande. Det kan hända att besökare av okrypterade webbplatser i framtiden får se en röd varningstriangel.

Säkra länkar i e-postutskick

Vad har e-postmarknadsföring med detta att göra? En hel del. De flesta e-postleverantörer konfigurerar en separat (sub)domän för din e-postmarknadsföringskanal.

I alla e-postutskick som skickas från vår plattform finns (hyper)länkar. I alla fall minst en, nämligen den obligatoriska avregistreringslänken. Om man inte vidtagit några åtgärder börjar alla länkar till bilder eller landningssidor med http.

Men även om webbplatsen använder sig av https, måste man ordna så att e-postutskicken skyddas. Det kan din ESP göra åt dig. Det är nämligen lite mer jobb än att bara sätta ett ”s” bakom alla http.

Om du inte använder https-protokollet i dina e-postmeddelanden riskerar du att utskicken får negativa poäng i e-postklienternas (gmail, outlook etc.) komplexa processer för spamfiltrering. Det kan till och med leda till att dina e-postutskick inte automatiskt hamnar i inkorgen. Inte särskilt bra för din leveransbarhet…

Webpower eliminerar alla risker åt dig

På Webpower kan vi göra något åt dessa risker och se till att de e-postmeddelanden du skickar från vår plattform uppfyller nutidens kvalitetsstandard.

Vänta inte tills varningarna flyger över skärmen utan be Webpower om hjälp. Vi kan konvertera länkarna i dina e-postutskick till länkar på en domän med säker, krypterad anslutning. Det gör att dina mottagare inte behöver vara rädda för utropstecken eller varningar om oskyddade anslutningar i webbläsaren. Kom igen, det är nästan 2019!

 

Dela den här artikeln