Hitta det Marketing Automation-verktyg bäst anpassat för dig med hjälp av 6 steg

4 minuter (För lång? Maila mig den här artikeln)
24, februari 2020

Vilket Marketing Automation-verktyg passar bäst för just dig? Det är inte alltid lätt att välja. Lösningar för Marketing Automation kan se väldigt olika ut. Vilken lösning som passar bäst för din organisation beror på ett antal olika faktorer. Är det svårt att veta vilket program som är bäst? Följ tipsen nedan för att hitta det bästa Marketing Automation-verktyget för din organisation i sex steg.

Steg 1: Sammanställ vad du vill uppnå med Marketing Automation

Innan du börjar jämföra olika Marketing Automation-verktyg är det viktigt att veta precis vad du vill uppnå. Vill aktiviteter vill du utföra inom Marketing Automation? Och ännu viktigare – varför vill du utföra dem?

Nedan följer ett antal frågor som kan hjälpa dig skapa en tydlig bild över vad du vill uppnå med Marketing Automation:

  • Vilka är de kortsiktiga och långsiktiga marknadsförings- och verksamhetsmålen?
  • Hur omfattande är dina ambitioner inom Marketing Automation?
  • I vilka kanaler vill du vara aktiv?
  • Vill du på sikt skapa ett fullständigt cross-channel-flöde för kundens hela customer journey? Eller är du mest intresserad av en lösning för e-postmarknadsföring?

Steg 2: Få inblick i funktionerna

Det låter kanske självklart att titta på vilka funktioner som ingår i en Marketing Automation-lösning. Trots det är det bra att ta god tid på sig i detta steg och bland annat titta kritiskt på följande punkter.

I vilka kanaler omfattar verktyget?

Var noga med att kolla upp vilka kanaler som Marketing Automation-lösningen har stöd för, med målen från steg 1 i åtanke. Kan du till exempel endast använda verktyget för e-postmarknadsföring, eller även för att skapa kampanj- och landningssidor? Omfattar verktyget också SMS-marknadsföring eller sociala medier, med eller utan möjlighet till API-koppling?

Kan du skapa responsiva kampanjer?

En stor majoritet använder dagligen internet via sin smartphone, och nio av tio använder internet via datorn hemma eller på jobbet. Att endast fokusera Marketing Automation på en enda typ av enhet är alltså inte en bra idé.

Kontrollera om Marketing Automation-verktyget erbjuder möjligheten att skapa e-post- eller webbmallar som automatiskt anpassar sig efter mottagarens skärm. Titta inte bara på måtten. Är det även möjligt att anpassa innehållet? Till exempel genom att visa en kortare text på en smartphone? Eller genom att utelämna en ”ring nu”-knapp på en dator?

Hur ser möjligheterna att hantera data ut?

Framgångsrik Marketing Automation handlar om mer än en personlig hälsningsfras. Kontrollera därför vilken data du kan använda för Marketing Automation. Kan du endast använda standarduppgifter som namn och ort? Eller kan du anpassa med hjälp av andra uppgifter, till exempel besökta sidor på din webbplats eller typen av e-postinnehåll som någon tidigare varit intresserad av?

Integrering

Om du vill ta Marketing Automation till en högre nivå vill du förmodligen så småningom koppla verktyget till andra program. Till exempel till din webbshop för att skicka meddelanden om övergivna kundvagnar. Eller till det CRM-system som dina kollegor på säljavdelningen använder. Då kan marknadsföringsuppgifter från säljavdelningen användas för att utöka profiler samtidigt som säljavdelningen får en bättre inblick i när ett lead är redo att kontaktas. Glöm därför inte att kontrollera vilka integreringsalternativ som verktyget erbjuder.

Steg 3: Kontrollera användarvänlighet och support

Ett Marketing Automation-verktyg som innehåller många funktioner kan ibland kännas krångligt att använda. Be därför alltid om en Marketing Automation-demo och var uppmärksam på om användargränssnittet ser enkelt ut. Verkar det som om du kan använda programmet själv utan att behöva be om hjälp varje gång?

Även med ett användarvänligt program kan det uppstå frågor eller oklarheter. Kontrollera därför vilka support- eller utbildningsmöjligheter som leverantören av verktyget erbjuder, på vilket språk och om supportmedarbetarna befinner sig i en tidszon som är praktisk för dig.

Det finns även andra utmaningar som du kan stöta på inom Marketing Automation. Problem som ni kanske inte kan lösa inom organisationen utan hjälp av en specialiserad byrå. Kartlägg därför alltid om leverantören har ett partnernätverk med specialister som kan hjälpa till.

Steg 4: Titta på analysmöjligheterna

Marketing Automation står och faller med analys. Utan insikt i resultaten är det svårt att bedöma om automation-aktiviteterna lönar sig för organisationen. Kontrollera därför om verktyget som du är intresserad av har en analysinstrumentpanel och vilka rapporter du kan ta fram.

Kontrollera också vilka alternativ som erbjuds för tillämpning av A/B-testning. Kan man utvärdera resultaten både manuellt och automatiskt? Och vilka kriterier kan du då använda dig av? Är det begränsat till endast klick och visningar eller kan du även använda faktorer som faktisk konvertering?

Steg 5: Titta på tekniken

De tekniska aspekterna av en Marketing Automation-lösning kanske inte känns särskilt spännande men kan ändå påverka hur framgångsrika kampanjerna blir. Glöm därför inte att kontrollera följande saker.

Leveransbarhet av e-post

E-post är en av de viktigaste delarna av Marketing Automation och därför är det viktigt att dina meddelanden inte hamnar i mottagarens skräppostmapp. Kontrollera därför om leverantören av verktyget har ett leveransbarhetsteam.

Kontrollera också om det är möjligt att ställa in autentiseringsuppgifter. Och har leverantören en antispampolicy? Det sistnämnda är viktigt om du vill förekomma att kampanjer från andra användare har en negativ effekt på dina utskick.

Stabilitet

Du vill självklart kunna lita på att Marketing Automation-verktyget du väljer verkligen fungerar. Titta därför kritiskt på vilken uptime leverantören erbjuder i sitt serviceavtal. Googla också namnet på programmet du överväger att skaffa i kombination med ordet ”störning”. Se efter på sociala medier om leverantören nämnts i samband med tekniska problem under det senaste året.

Steg 6: Säkerställ GDPR-kompatibilitet

Data är bränslet i Marketing Automation vilket innebär att det är viktigt att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR). Kontrollera om verktyget du är intresserad av lagrar data inom Europa och om det är möjligt att ingå ett databehandlingsavtal med leverantören.

Du måste dessutom kunna visa att en person godkänt att du använder hans/hennes uppgifter. Välj därför ett verktyg där du på individnivå kan se när någon angett en opt-in.

Underskatta för övrigt inte allt som du behöver godkännande för vad gäller opt-ins. Om du till exempel på individnivå vill kunna följa vem som öppnat eller inte öppnat dina meddelanden måste mottagaren godkänna detta, annars kan det leda till problem. Har du inte fått detta specifika godkännande? Då är det bra att kontrollera om Marketing Automation-verktyget erbjuder möjligheten att stänga av spårningspixlar.

Tänk också på att du enligt GDPR måste skydda all insamlade data. Kontrollera därför vilka säkerhetsåtgärder som leverantören av verktyget vidtar för att skydda data. Har företaget till exempel relevanta ISO-certifikat?

Vill du veta mer om Marketing Automation-verktyg?

Vill du veta mer om hur du väljer det bästa Marketing Automation-verktyget för din organisation? Är du nyfiken på hur Webpower kan hjälpa dig med Marketing Automation? Ladda då ner vår produktbroschyr. Eller be att få en gratis demo!

Boka en demo

 

Dela den här artikeln

Ta del av de senaste nyheterna och trenderna inom Marketing Automation?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev DIN inspiration och ta del av tips och tricks, trender, nyheter och mycket mer.​