Missa inga konverteringar: 4 tips för att skicka e-post inför Black Friday och Cyber Monday

Uppskattad lästid: 3 minuter (För lång? Maila mig den här artikeln)
13, november 2018

Black Friday ​​och Cyber ​​Monday närmar sig. Under och innan dessa är många återförsäljare generösa med rabatter för köp via nätet. Så den 23 november (Black Friday) och 26 november (Cyber ​​Monday) lär vi se hög aktivitet hos näthandlare. Fenomenet växer fortfarande, 2017 realiserades 18% mer försäljning än 2016. Det ger oss en bild av vad vi kan förvänta oss även i år. Så se till att ta till vara på dessa ”köpdagar” och öka din konverteringsgrad!

E-post är en perfekt kanal för Black Friday och Cyber Monday

Med hjälp av smart e-postmarknadsföring kan du öka din konverteringsgrad. E-post är den perfekta kanalen för att göra varje Black Friday och Cyber ​​Monday dialog relevant för varje potentiell kund för bästa möjliga ROI. Just nu finns det mer än 4,3 miljarder aktiva e-postkonton världen över och uppskattningsvis 269 miljarder e-postmeddelanden skickas varje dag (Radicati.com).

Enligt studier som genomfördes på Black Friday 2016 gav e-post 17% mer konverteringar än sociala medier (Mckinsey.com). Dessa resultat motsvarar också mottagarnas preferenser: så mycket som 72% av respondenterna i undersökningen säger att de föredrar att få kommersiellt innehåll via e-post hellre än via sociala medier.

Eftersom konsumenterna är väl medvetna om vad som komma skall och ”väntar” på Black Friday och rabatter som skickas ut via nyhetsbrev ökar också öppningsgraden med 60 procent (Inc.com).

Med detta i bakhuvudet är det ingen tvekan om huruvida du ska använda e-postmarknadsföring i samband med Black Friday eller inte. Vi vill därför passa på att ge dig fyra tips för att öka din försäljning via e-postmarknadsföring.

1. Berätta för dina mottagare om de spännande erbjudandena redan i förhand

Har du bestämt en Black Friday-strategi? Då kan du i god tid informera din mottagare om vilka fina erbjudanden som kommer under Black Friday och Cyber ​​Monday. Vänta inte tills sista ögonblicket, skapa istället engagemang över tid och se till att ligga top of mind i dina mottagare medvetande när dagen väl kommer. Med ett enkelt e-postflöde ökar du garanterat din konverteringsgrad.

2. Du behöver inte alltid vara originell/kreativ

Att sticka ut i inkorgen behöver inte vara svårt. Vi föredrar och förespråkar kreativt innehåll, men vi är också medvetna om att det kanske inte alltid är så enkelt, framför allt under tidsbrist. Man måste inte alltid vara superoriginell. Hellre använda beprövade metoder och få iväg din kommunikation än att köra fast och kanske inte få iväg något. Att du belyser dina erbjudanden är i slutändan det som har störst chans att väcka dina mottagares nyfikenhet. Ett tips kan vara att betona att erbjudandet är begränsat, både i antal (så länge lagret räcker) och till en viss tid. Detta är en väl beprövad metod som visat goda resultat.

3. Använde segmenterade ämnesrader

Effekten av e-postmarknadsföring ligger i segmentering och personalisering. Att exempelvis visa utvalda delar av ett utskick för en viss målgrupp som uppfyller ett speciellt krav. Men har du tänkt på att du också kan segmentera dina ämnesrader?  En anpassad ämnesrad kan vara så mycket mer än att bara dra in mottagarens förnamn. För att exemplifiera kan du med hjälp av filtrering av mottagardata visa en ämnesrad för män och en helt annan för kvinnor. Ämnesraden är ”nyckeln till ditt meddelande”, det är det första mottagaren ser och starten för ett lyckat Black Friday e-post. Kontakta oss så berättar vi gärna mer om du enkelt kan segmentera och personalisera dina ämnesrader.

4. Skicka tillräckligt många e-postmeddelanden

Genom att dela upp din databas i segment kan du bättre anpassa dina kampanjer och dess innehåll efter dina mottagares behov och intressen. Så länge du lyckas vara relevant och tillhandahåller innehåll som mottagarna finner nytta i kommer de uppskatta om du håller dem uppdaterade. Genom automatisering uppnår du mest effektivt resultat. Fundera över vad som ska hända utifrån hur mottagarna beter sig i mailen och skissa upp ett flöde över olika kommunikationsalternativ. Sen är det bara att skapa innehållet till alla mail och/eller SMS du vill skicka ut, sätt upp flödet och därefter luta dig tillbaka och låta automatisering dra igång.

E-postmarknadsföring är inte bara lönsamt, det är också roligt. Vill du veta mer vilka möjligheter vi har att erbjuda? Vi hjälper dig gärna att optimera din e-postmarknadsföring.

Kontakta oss!

Dela den här artikeln