Tolv tips: hur man skriver den perfekta ämnesraden!

Uppskattad lästid: 4 minuter (För lång? Maila mig den här artikeln)
14, mars 2018

I webpower finns ett antal möjligheter att experimentera med och/eller individanpassa ämnesrader. Innan du börjar optimera för att hitta den perfekta ämnesraden kanske du vill ha lite tips kring vad man bör tänka på? För hur skriver du egentligen den perfekta ämnesraden? I det här inlägget ger vi dig tolv användbara tips för att hjälpa dig en bit på vägen.

Tips 1.
Innan ämnesraden, tänk på avsändarnamnet. När du får ett e-postutskick från en person eller organisation som du känner och litar på är chansen mycket större att du öppnar och läser utskicket. Så först och främst bör du se till att du har skrivit in rätt avsändarnamn. Det är det första som mottagarna ser och en viktig faktor i beslutet om att öppna ditt e-post eller inte.

Tips 2.
Kort, kortare, kortast. Sätt de viktigaste orden i din ämnesrad först. Tänk på vilken typ av enhet mottagarna öppnar dina e-post i. Det tillgängliga utrymmet som tillhandahålls hos enheterna eller apparna bestämmer hur mycket mottagarna ser. Exempelvis visar Outlook-appen på en iPhone de första 45 tecknen i ämnesraden. Pre-headern ger dig lite extra spelrum, dra nytta av den. Om du använder Gmail har du ungefär samma antal tecken tillgängliga för ämnesraden och pre-headern. Håll alltid visningsvariationen för olika enheter i åtanke när du skriver din ämnesrad.

Tips 3.
Undvik användning av den passiva formen, exempelvis ”kan”, ”får” och ”hoppas”. Använd istället den aktiva formen. Du kan framföra samma budskap med färre ord och har större chans att aktivera mottagarna till att öppna. Till exempel: ”Boka en billig semester till Ibiza idag” är mer effektivt än ”Du kan boka en billig semester till Ibiza idag.” Undvik ”Vi kan vara stolta att presentera vår nya kollektion av tröjor bara för dig.” Använd istället ” Vi är stolta över att presentera vår nya kollektion av tröjor ”.

Tips 4.
Mytkrossare: det finns ingen gyllene regel för antalet tecken i ämnesraden. Det finns inga bevis som bekräftar att en ämnesrad med ett visst antal tecken resulterar i en hög (re) öppningsgrad. Det är dock viktigt att se till att hela ämnesraden är synlig på alla enheter.

Tips 5.
Se till att din ämnesrad förmedlar innehållet i ditt e-post på ett bra sätt. Undvik att vilseleda mottagarna och var ärlig: avsändaren, ämnet och pre-headern ska fungera tillsammans för att ge ett ärligt intryck av e-postens innehåll.

Tips 6.
Anpassa din ämnesrad med mottagarens förnamn, företagsnamn eller annan databasinformation och segmentera ämnesraden för olika målgrupper genom att använda villkor på ämnesrader.

Tips 7.
Bestäm hur du ska hantera dina mottagare och se till att hantera förväntningar de har på dig korrekt: din ämnesrad ska matcha företagets stil. Undvik användning av populära fraser som ”Hej, du där!” när du skickar ett e-postutskick på uppdrag av t.ex. en försäkringsleverantör. Å andra sidan kan det vara perfekt för en annan typ av organisation. I vissa fall kan e-postmeddelanden som liknar meddelanden från vänner (Hej, hur mår du?) vara mycket effektiva.

Tips 8.
Använd inte versaler och utropstecken i onödan. Vissa spamfilter tilldelar negativa poäng för det. Andra tecken, till exempel & ^% $ och% är inte ett problem. Skrik bara inte! Det är okej att använda ord som ”försäljning” eller ”rabatt”, eftersom det inte finns några bevis som tyder på att dessa ord nödvändigtvis presterar sämre.

Tips 9.
Skriv övertygande: Försök skapa en känsla av brådska. Ta en titt på Cialdinis principles of persuasion, där att skapa en känsla av att något är brådskande är en av dem.

Tips 10.
Var kreativ. Skriv en överraskande text och använd emojis för att locka dina mottagares uppmärksamhet. Överdriv det dock inte: högst fyra emojis per ämnesrad (även om vi rekommenderar att du använder färre).

Tips 11.
Testa dina ämnesrader, till exempel med ett A/B-test. En liten nyans kan göra en stor skillnad. Ett tips är att kategorisera ämnen för att se vilken typ av kategori som funkar bäst för din målgrupp.

Tips 12.
Spam-filter utvärderar ämnesraden och pre-header separat och på olika sätt. Det är inte sant att ämnesraderna rankas hårdare. För ett spamfilter är pre-headern en del av e-postens innehållstext.

Glöm inte Pre-headern

Du bör också lägga tid på att optimera din pre-header. En bra pre-header kan ha stort inflytande över din öppningsfrekvens. Här är några snabba tips när du skriver den perfekta pre-headern:

• Pre-header är den perfekta platsen att experimentera med humor, emojis eller annan taktik som du ännu inte använder i din ämnesrad

• Pre-headern bör förstärka ämnesraden, men undvik att upprepa dig

• Du kan också göra A/B-test för din pre-header

• Använd pre-headern till att belysa flera delar av utskickets innehåll med detta extrautrymme

Vi hoppas dessa tips kan hjälpa dig att skriva den perfekta ämnesraden. Om dina ämnesrader redan är utmärkta kan du fortfarande använda dessa tips för att uppnå ännu högre öppningsfrekvens.

Om du har några frågor, kanske hur du kan börja jobba med dynamiska ämnesrader som kan anpassas på individ och/eller segment-nivå. Kontakta oss gärna så berättar vi mer!

 

Kontakta oss med en fråga

 

 

Dela den här artikeln