Varför behövs dataintegrering?

(För lång? Maila mig den här artikeln)
23, juni 2020

E-postmarknadsföring är en viktig del av många marknadsföringsstrategier eftersom den som kanal är konkurrenskraftig vad det gäller högst återbäring på din investering, och har bra marginaler. Varför behövs då dataintegrering i den marknadsföringen? Data är givetvis väldigt väsentligt för att kommunicera med dina kunder eller prenumeranter på ett optimalt sätt. Din marknadsföring fungerar som bäst när du har möjlighet att föra en relevant dialog med kunden och därför är det en fördel att ha så många aktuella uppgifter (det vill säga data) om kunden som möjligt. Om du då dessutom har integrerad data som gör kommunikationen extra relevant så kan du ta din marknadsföring till nya höjder och förbättra din konvertering samt givetvis din försäljning. 

Vi får ofta frågan hur data från ”system A” (exempelvis ditt CRM) kan synkroniseras med Webpower, och vice versa. För detta krävs en datalänk (även känt som ett API).

I den här artikeln beskriver jag först vad datalänkar är och ger några praktiska exempel på varför dataintegrering är en nödvändighet i många fall. Jag visar även en övning som du kan använda för att kartlägga din data. Till slut visas en översikt över de vanligaste systemen som Webpower länkas till. (Det finns givetvis fler system än vad vi visar, vi har valt ett fåtal).

Vad innebär då dataintegrering för e-postmarknadsföring?

Vid dataintegrering kan du överföra data från system A till system B. Du skapar helt enkelt en förbindelse mellan systemen och du har skapat en datalänk (API). En e-postadress som skickas från din webbplats till ditt system är alltså egentligen en datalänk, så självfallet är det en viktig del av helheten eftersom den processen måste fungera innan du börjar kommunicera med kunden.

Varför synkronisera extern data med det system du använder?

En vanlig fråga som vi får är varför ”varför spendera tid på att bygga datalänkar och API:er”? Jag vänder på frågan: varför skulle du inte göra det? Du använder e-postmarknadsföring för att kunna kommunicera så relevant som möjligt med mottagaren, helst via en automatisk och personlig dialog. Du måste alltså anpassa innehållet efter mottagaren och de aktioner som han eller hon utför på din hemsida, i din kundvagn eller i andra delar av flödet.

Generellt sett finns det två anledningar till att företag börjar skapa länkar till datakällor:

  • Kommunikationen baseras på aktuell data
  • Man vill undvika att importera eller exportera data manuellt.

I ett senare skede fokuserar samma företag ofta på att öka omsättningen och förbättra försäljningen. Men hur gör vi?, vi ska: 

  • Utöka vår databas och skaffa mer information om de kunder vi har
  • Utveckla vår kommunikation baserat på kundens beteende i andra kanaler
  • Optimera tidpunkter för utskick. Här måste man genomföra en grundlig analys av sin statistik.

Exempel på data 

Data som du samlar in kan vara demografiska uppgifter (ort, kön etc.), kundens preferenser (hotell, restauranger, storlek eller färg på ett plagg), transaktionsdata (inköpsdata eller genomsnittligt ordervärde) eller beteendedata (öppnade mejl, besökta webbsidor).

Exempel på länkar 

Det kan vara svårt att få en övergripande och tydlig bild när man tar de första stegen mot integrering. Därför vill jag ge ett antal exempel på mål och handlingar inom marknadsföring, kommunikation och försäljning där det inte bara är trevligt att ha integrerad data, det är ett krav. Till exempel:

  • En kund har köpt en cykel och du vill automatiskt rekommendera tillbehör (hjälm, kläder, olja till kedjan) för att öka försäljningen. Här måste du veta vilken typ av cykel och även vilken typ av kund du ska kommunicera med. Har han eller hon köpt någonting förut och till vilket ordervärde?
  • Kunden ändrar sin e-postadress på din hemsida. Här måste du få den informationen till ditt system per automatik för annars skickar du på en adress som förmodligen inte används längre eller helt enkelt har raderats.
  • Du vill veta när någon har nått målet med ditt e-postflöde (till exempel registrerat sig för ett event), så att han/hon inte får ta emot irrelevant information. Med andra ord: Om Jane har skrivit upp sig på torsdagen så ska vi helst inte skicka en påminnelse till henne på fredag morgon angående anmälning till eventet.
  • Baserat på mottagarens preferenser och intressen vill du automatiskt lägga till det mest relevanta innehållet från ditt CMS i e-postmeddelanden. Jane har till exempel tittat på en röd klänning hos dig 5 gånger. Nästa mejl hon får från dig bör handla om klänningen i fråga och varför inte med en rabatt.
  • Du vill konvertera Facebook besökare till prenumeranter via lead annonser
  • En mejl adress studsar och det visar sig att det är adressen som du skickar din faktura till kunden på. Då är det rätt bra att ha postal data också.

Andra potentiella scenarion: 

  • Det är dags att skicka mer relevanta meddelanden baserat på kundens beteende. Jane har läst en artikel om vädret hela 10 gånger på din nyhetssida. Nästa kommunikation till Jane borde således vara exempelvis en femdygnsprognos.
  • I vissa fall vill du skicka över din kalender per automatik till dina kolleger och leverantörer så de vet när och var du är anträffbar. En datalänk matar automatiskt in din kalender varje måndag morgon, och skickar ut den också.
  • När det gäller sociala medier vill du ibland läsa in ditt Twitter flöde i din e-post
  • Du rekryterar och vill läsa in lediga tjänster i en mejlkommunikation men du vill endast att individer som du vet är intresserade av tjänsten du erbjuder ska kunna se ditt mejl.
  • Du vill kunna reagera på ett snabbt och effektivt sätt på din kunds beteende när han eller hon öppnat eller klickat i ett mejl.
  • Per automatik vill du kunna skicka unika rabattkoder eller presentkort till dina kunder.
  • Du vill även avsluta alla mejl från ditt företag med ett foto, signatur och en hälsning från kontaktperson eller kontoansvarig.

Det krävs alltså dataintegrering för väldigt många mål och handlingar och vi hoppas att det besvarar frågan ”varför behövs dataintegrering”? Det finns många fler exempel men jag hoppas att du med dessa har fått en inblick i varför e-postmarknadsföring och dataintegrering går hand i hand.

Kartlägg data med en enkel övning: 

Om du vill arbeta med data på ett relevant sätt i din organisation måste du sätta in dig i ämnet. Steg 1 är därför att kartlägga din data. Ett vanligt scenario vi ser är att man faktiskt sitter på mer data än vad man trodde från början. När du kommit till det sista steget kan du försiktigt börja tänka på hur du eventuellt ska använda dina data.

Inom kort kommer vi att presentera något som heter ”data och e-post marknadsföring” där du hittar en övning som är perfekt för att kartlägga din data.

Vilka datalänkar är vanligast?

Översikten nedan visar vanligt förekommande system som ofta länkas till Webpower. Känner du igen dem?

CRM: Salesforce, Microsoft Dynamics, Zoho
CMS: WordPress, Blueconic, Typo 3
Plattformar: Magento, Shopify, WooCommerce
Sociala medier: Facebook Lead Ads, LinkedIn Lead Gen Forms, Instagram Lead Ads

Varje datakälla du använder har en unik styrka. Därför kan du länka data på olika sätt, beroende på situationen och dina önskemål. I nästa artikel kommer jag att fördjupa mig i de möjligheterna. Jag kommer också att visa ett praktiskt schema med grundläggande frågor som du kan besvara.

Artikeln kommer också att handla om olika länkningsmetoder som SFTP, API som REST och SOAP, verktyget Zapier och anpassade länkar. Slutligen kommer jag att beskriva hur du kan utöka och använda dina data för e-postmarknadsföring.

Det finns så många möjligheter och data är som ett kul pussel som du kan lägga på ett smart sätt. Vi ser fram emot att dela nästa artikel med dig, vi hörs då.

Kontakta oss

 

 

Dela den här artikeln

Ta del av de senaste nyheterna och trenderna inom Marketing Automation?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev DIN inspiration och ta del av tips och tricks, trender, nyheter och mycket mer.​