Voice in email: vi belyser fyra aspekter att ta hänsyn till i och med rösttjänsters spridning på marknaden

Uppskattad lästid: 5 minuter (För lång? Maila mig den här artikeln)
6, februari 2019

Det kanske verkar som något som tillhör framtiden, men vi kan redan göra mer än vad du tror med voice in email. Även om vi fortfarande experimenterar i ämnet är det redan möjligt att göra en hel del och det är dessutom roligt. Om du frågar Apples Siri eller Samsungs Bixby efter dina senaste e-post kommer dessa att läsas upp för dig. Ju mer digitala assistenter blir tillgängliga desto mer kommer Voice att spela roll, ta som exempel Google Home och Alexa. Gartner estimerar att mer än 30% av alla sökningar online kommer att vara röstaktiverade år 2020.

Ett exempel på en framtida potentiell sökning som en person kan göra via en digital assistent kan mycket väl resultera i följande svar: ”Hej, jag vet att du letar efter semestrar i Thailand. Idag får du ett erbjudande från din favoritresebyrå”. Assistenter som kommunicerar med varandra kommer att ta detta ett steg längre. Om du frågar en Voice app om de vackraste städerna i Australien kommer du att få tre förslag, detta aktiverar i sin tur en kampanj som inkluderar alla vackra städer i Australien som kan vara intressanta. Ett annat exempel är övergivna Voice-sökningar. Ett exempel kan vara en person som har sökt efter sina favoritskor via Voice, men i slutändan inte slutfört någon order. Ett personligt e-post med en påminnelse som listar de sökningar som gjorts kan mycket väl i slutändan öka konverteringsgraden.

Voice i åtanke för ökat resultat

Algoritmerna som sitter i assistenterna blir allt smartare när det gäller att avgöra vilka e-post som är viktiga för dina mottagare. Men vad innebär detta egentligen för e-post och organisationer som använder sig av e-post i sin marknadsföring? Nedan följer några konkreta tips kring hur du kan sätta upp dina e-postutskick för Voice så effektivt som möjligt.

1: Framför ditt huvudmeddelande på ett tydligt sätt

Utvecklingen inom Voice går snabbt och vi har lagt märke till att assistenterna och apparna snabbt ändrar sättet på vilket de läser eller förhandsgranskar e-post i din inkorg. En sak är säker: eftersom assistenterna endast läser ett meddelande en gång är det nu viktigare än någonsin att du som avsändare står ut i mängden och att ditt huvudmeddelande blir ännu skarpare. Mottagaren får endast ämnesrad/preheader uppläst för sig och väljer därefter om Voice-tjänsten ska öppna och läsa upp innehållet eller inte. Det gäller alltså att göra huvudmeddelandet så relevant som möjlig. Läs våra tips hur du skriver en bra ämnesrad.

Osynligt Voice-textblock

Vi på Webpower började tidigt att arbeta med utvecklingen kring hur vi ska få e-post att vara så tillgängligt som möjligt för alla i samhället. I synnerhet för individer med synskador där våra kunder är representanter från till exempel PGOsupport och HandicapNL. Webpower utvecklade således en Voice-funktionalitet som möter just deras målgrupps speciella behov.

2: Vad blir ditt varumärkes Voice?

Ditt varumärke har redan en framtoning på pappret och möjligen också fysiskt. Tänk exempelvis på YouTube videos eller radioreklam där ljudeffekter och ljudkvalité kan göra stor skillnad.

Varför inte börja experimentera med hur du vill att ditt varumärke ska låta i Voice. Kul eller professionellt? Naturlig eller animerad? Lugn eller aktiv? Testa olika ordval och pauser. Se vad effekten blir vid ett komma, semi-kolon, extra mellanslag eller utropstecken.

3: Utveckla din övergripande “Voice upplevelse”

Du kan redan nu börja tänka på vad som händer efter att ditt e-post har lästs upp. Tänker du ge din kund eller mottagare en hel Voice upplevelse? Det sista som exempelvis Siri frågar är: “Vill du svara?” Svaret ska såklart då inte gå till en noreply-adress.

Du kan även säga något i still med: ”Registrera dig för detta event genom att svara JA på detta mejl”. Detta producerar dock en del manuellt arbete eftersom du endast får tillbaka JA via ett formulär och därmed går miste om annan data du kanske vill samla in.

I framtiden kommer du förmodligen kunna svara via en CTA. Både till app, landningssida och givetvis även via chattar. WhatsApp styrs alltmer via Voice och WeChat är redan 75% Voicekontrollerat.

Vi får ofta frågan: ”Vilken kanal kommer att bli mest väsentlig för Voice?”, med andra ord, vilken kanal ska vi börja med? Det spelar egentligen mindre roll. Vad som är viktigt här är att upplevelsen blir rätt. Många företag har en tendens att börja med sin hemsida, men just Voice är förmodligen den sista länken i kedjan med att modernisera sin hemsida. Väldigt få individer skulle vilja få en hel hemsida uppläst, oavsett om man är hemma eller på resande fot. Hur som helt, E-post är den bästa kanalen när det gäller att aktivera och ansluta olika kanaler, så det är logiskt att e-post kommer vara ”nyckeln” till Voice. Så sätt igång, testa och experimentera redan nu!

4: Statistik får en helt annan innebörd

Givetvis handlar allt i slutändan om att engagera och interagera med ditt varumärke.  Så missa inte denna möjlighet,  följ med på resan kring Voice konceptet. Utveckling kräver att vi kommer behöva anpassa vårt arbetssätt. Många företag har tidigare som regel annonserat i en specifik kanal,  framöver ser vi en trend att annonsera baserat på profil, oberoende av vilken kanal kund befinner sig på.

Statistik inom e-postmarknadsföringen kommer även att få en helt annan innebörd med Voice. Till exempel kommer öppningsfrekvens att vara mindre relaterat till en specifik tid på dagen. Det är, trots allt, möjligt att lyssna var du än befinner dig, i bilen, på väg till bussen eller var du än befinner dig.

I slutändan handlar det om räckvidd. Om exempelvis bilder inte visas, så kommer mejlet att läsas upp via voice oavsett. Men det meddelanden kommer då inte registreras som en öppning. Om du till exempel vill förbättra varumärkeskännedom kan du mäta resultat via KPI:er som share of voice, direkt trafik, branded search traffic och så vidare. Alexa rank är en annan bra KPI för att mäta samt uppmärksamma förändringar i jämförelse med dina konkurrenter.

Slutligen

Allt fler företag startar upp sin Marketing Automation i mindre skala. Samma sak gäller givetvis för Voice, det är egentligen lika bra att starta nu (!) och rådgöra med din ESP vad som kan göras för dig inom just det här området.

Det kanske verkar som att vi befinner oss i ett tidigt stadium men 2020 anländer snart. Europa skiljer sig även från USA och enligt Maarten Lens-FitzGerald kan detta leda till gradvis anpassning. Vi tror på Gartners prognos: år 2020 kommer 30% av alla onlinesökningar att vara Voiceaktiverade.

Så om du letar igenom dina Voiceinställningar så upptäcker du att det inte är ett stort steg som måste tas för att få dina mejl upplästa. Bekvämlighet är nyckeln. Mobil kommunikation startade också i USA men satte verkligen fart i Europa.

Utvecklingen av Voice tvingar dig att tänka på ditt kärnmeddelande. Optimera också användandet av andra källor till din data och ta vara på dina kunders behov. Detta utvecklas väldigt snabbt så att inte göra något är egentligen detsamma som att röra sig i fel riktning när det gäller Voice. Det är dags att sätta igång och experimentera, det är faktiskt riktigt roligt. I slutändan vill vi att våra kanaler ska förstärka varandra. Email och Voice kan vara ett riktigt bra sätt att hitta nya sätt att kommunicera på, använd olika metoder och ny teknologi  i arbetet mot den perfekta kundresan.

Dela den här artikeln

Ta del av de senaste nyheterna och trenderna inom Marketing Automation?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev DIN inspiration och ta del av tips och tricks, trender, nyheter och mycket mer.​