Trek Bicycle: Efterköpsprogram för Trek-återförsäljare

Uppskattad lästid: 4 minuter (För lång? Maila mig den här artikeln)

Trek Benelux, del av Trek Bicycle Corporation USA, säljer sina cyklar genom olika återförsäljare. Trek Benelux vill optimera kontakten med sina kunder och värna om den goda relationen de har med sina återförsäljare.

De vill med andra ord stimulera butiksbesök och skapa fler möjligheter för service, underhåll och försäljning. Trek vill också öka återförsäljarnas lojalitet gentemot Trek och konsumentens lojalitet gentemot återförsäljarna.

Detta är anledningen till uppkomsten av Trek Connect-programmet. Ett efterköpsprogram som gör det möjligt för återförsäljare att enkelt hålla kontakten med kunder utan extra tid och ansträngning samt stimulera nya butiksbesök.

Lärdomar för dig att ta med:

  • Använd digital framsteg för att utveckla din affärsmodell.
  • Marketing Automation och övergång till det digital innebär ständigt lärande och steg för steg implementering.
  • Automatiskt genererad (specialanpassad) återförsäljarstatistik ger en direkt inblick i både effekten av rabattkuponger och kundens engagemang.
  • Med hjälp av ett bildbibliotek med relevanta taggar kan du enkelt och automatiskt hyperpersonifiera dina e-postmeddelanden.

Hur fungerar Trek Connect i praktiken?

Länka kassasystem med flexibiliteten hos Webpower

Efter att någon köpt en ny cykel från en återförsäljare som deltar i Trek Connect, ber återförsäljaren kunden om tillåtelse att skicka uppföljningskommunikation. Registreringen behandlas automatiskt och digitalt i kassasystemet, som i sin tur automatiskt synkroniseras med Webpower. En kund som har gett tillstånd får det första e-postmeddelandet i efterköpsflödet (som har en varaktighet på ett år) tre dagar efter köpet. Det första e-postmeddelandet är ett tackmeddelande.

Innehållet i e-postflödet

Tidpunkten och innehållet i e-postmeddelanden har fastställts efter en omfattande testperiod med en utvärdering som genomförts av 9 butiker. Efter tackmeddelandet (3 dagar senare) följer en påminnelse om underhåll av den nya cykeln (efter 40 dagar), en rabattkupong på 10 euro på nästkommande köp (efter 100 dagar), en rabattkupong för service (efter 180 dagar) och en sista rabattkupong exakt ett år efter köp av cykeln. Rabattkupongerna har ett unikt ID, är kund-och återförsäljarspecifika och genereras automatiskt i Webpower. Om kunden skulle vilja är det givetvis möjligt att avsluta prenumerationen från flödet när som helst.

flow_trek_bikes

Personaliserat för maximalt resultat

E-postutskicken i flödet personaliseras på olika sätt. E-postmeddelandet skickas å  återförsäljarens vägnar, i återförsäljarens företagsstil och anpassas efter kundens kön, köpdatum och typ av cykel.

Ett bibliotek innehållandes över 200 bilder har integrerats i Webpower-plattformen. Bilderna i e-postutskicken anpassas så mycket som möjligt utifrån kundens kön, typ av e-post (vanligt eller med rabattkupong), köp (typ av cykel) och märke (Trek eller annat märke). Personalisering likt detta leder till högre engagemang hos mottagarna och lägre andel avregistreringar.

media_library_trek

Specialanpassad återförsäljarstatistik

Varje vecka får de deltagande återförsäljarna en rapport som inkluderar blandad efterköps-statistik. Till exempel antalet inlösta rabattkuponger, belopp som spenderats av dessa kunder, e-postadresser som studsat osv. Detta gör det möjligt för återförsäljarna att själva övervaka sina e-postdatabaser, se till att dessa är uppdaterade och skapar benchmarks för att jämföra hur butikens resultat står sig mot ett genomsnittligt resultat för samtliga anslutna återförsäljare.

De konkreta resultaten för Trek och återförsäljarna:

Resultaten för återförsäljarna:

  • Unikt öppnade e-postutskick: 70,8% . Denna höga öppningsprocent uppnåddes till och med e-post nr. 5
  • Avprenumeranter: endast 0,14%
  • Kundlojalitet/ökad cykelglädje
  • Mer frekventa butiksbesök
  • En betydande ökning av omsättningen
  • Professionalisering av den digital kommunikationen
  • Tidsbesparing

Resultaten för Trek:

  • Starkare relation med återförsäljarna
  • Ökad positiv varumärkesupplevelse bland konsumenterna

Intresserad av att höra mer?

Kontakta oss gärna om du vill veta mer om Trek-caset eller om du vill diskutera vad Webpower kan göra för din specifika verksamhet.

Kontakta oss

Dela den här artikeln

Har du läst vårt senaste white paper?

Intresserad av att hitta metoder för att öka konverteringsgraden?​

Använd Marketing Automation för att optimera dina marknadsaktiviteter och öka din konverteringsgrad. I detta white paper hittar du praktiska tips för att skapa effektiv Marketing Automation.

Ladda ned detta white paper